Europese artikelnummering

De Europese artikelnummering bestaat sinds 1974 en lijkt de nieuwe wereldstandaard te worden. Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen hebben een EAN-13-code, dus een reeks van dertien cijfers. De internationale standaardiseringsorganisatie GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen. De EAN-13 codering wordt tegenwoordig een GTIN-13 code genoemd.

Naast bovenstaande geregistreerde EAN-codes bestaan er ook reguliere EAN-codes. Reguliere EAN-codes staan niet geregistreerd op een bedrijfsnaam, maar blijven geregistreerd staan op de naam van de uitgever (GS1). Hierdoor kunnen ze direct worden uitgegeven en zijn de aanschafkosten laag.

Bij de uitbreiding van de UPC naar de EAN-code werd er één extra cijfer toegevoegd, vóór de 12 cijfers van de UPC-code. Om EAN compatibel te maken met UPC moest het eerste cijfer van de EAN-code impliciet gecodeerd worden, dat wil zeggen dat de EAN-streepjescode dezelfde opbouw houdt als de UPC-streepjescode. De oplossing werd gevonden in een andere codering van de L-cijfers. Van de EAN-code worden nu het tweede tot en met dertiende cijfer op deze nieuwe wijze omgezet in streepjes.

De opbouw van een Europese artikelnummering (EAN)
Producten die in winkels liggen of online worden verkocht hebben een 13-cijferige code die is opgebouwd uit vier delen. De eerste twee cijfers staan voor het land dat het nummer heeft uitgegeven (dit niet hoeft te betekenen dat het product ook in dat land is geproduceerd). De volgende vijf cijfers geven aan wie de aanvrager van de code is (het bedrijf van een bepaald product). De eerste zeven cijfers vormen samen het bedrijfsnummer.

De vijf daaropvolgende cijfers geven aan om welk product het gaat en de code wordt afgesloten met een controlegetal, dat het risico op eventuele fouten bij het scannen aan de kassa moet verkleinen. Een kassa-afhandeling gaat met het gebruik van streepjescodes veel sneller, omdat de prijs van een product in de code is opgenomen. Daarnaast biedt het voordelen voor het voorraadbeheer van winkels, omdat verkochte artikelen automatisch kunnen worden bijbesteld.